Nostalgische archiefformulieren uit de jaren ’70 van onze vereniging!

Via verenigingslid Wim Maats (Oirschot) ontving het bestuur een aantal scan van oude verenigingsformulieren uit de jaren ’70, waarvoor dank. Erg leuk om eens die nostalgische agenda’s, notulen, , oproepen, ledenlijsten, bijeenkomstprogamma’s enz (weer) te bekijken. Uiteraard nog geschreven op een handmatige typmachine of zelfs nog met de hand. We zien veel bekende astrofotograafnamen terug. Sommigen zijn door de vele jaren heen afgehaakt (of helaas overleden), maar sommigen zijn nog steeds actief!

Het ontstaan van de destijds ‘Werkgroep Fotografie’ van de ‘Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde’ (de NVWS) kwam als volgt: in de jaren ’70 is de afdeling Eindhoven van de NVWS door ‘Stichting De Koepel’ gevraagd landelijk te gaan opereren. En zo geschiedde. Het eerste bestuur van de landelijke Werkgroep Astrofotografie’ was daarom dik bezaaid met leden uit Eindhoven en omstreken.

De herkomst van deze scans, door Wim Maats: “Een van de, inmiddels overleden, bestuursleden van de afdeling Eindhoven was mijn voorganger ‘Beheerder Sterrenwacht’ van de ‘Stichting Philips Sterrenwacht’. Rond juli 2018 heeft zijn vrouw contact gezocht met onze voorzitter i.v.m. het sterrenkundige nalatenschap van die voorganger. Naast interessante zaken voor vereniging en stichting, waren er van de eerste tien bijeenkomsten van de landelijke werkgroep, agenda’s en notulen en een oproep voor een bijeenkomst van Nederlandse en Belgische astrofotografen. Daarnaast zijn er dia’s van een bezoek van werkgroepsleden aan de waarneemlocaties bij leden in en om Eindhoven.”

Het bestuur bedankt Wim Maats voor het toesturen van de scans. Wellicht volgen er later nog enkele scans van de dia’s, zodat ook die op onze website geplaatst kunnen worden.

Klik op onderstaand twee links voor het bekijken van de scans (pdf’s).
I.v.m. pricacy-redenen (wet AVG), zijn de ledenlijsten uit de eerste pdf verwijderd.

19760510-Agenda’sNotulenBijeenkomstenLandelijkeFotowerkgroepNederland-WimMaatsScans2019AVG

19781014-1eBijeenkomstLandelijkeFotowerkgroepenNederlandBelgie-WimMaatsScans2019