Najaarsbijeenkomst Oss, za. 20 oktober 2018 – Johan van Dorp

In ASTROBulletin 59 staat al een ledenoproep om komeet 46P/Wirtanen te fotograferen. Als aanvulling gaf Johan van Dorp een presentatie om een en ander toe te lichten. De komeet zal volgens de berekeningen in december 2018 magnitude 4 gaan halen en dus extra interessant zijn voor ons astrofotografen.Hij begon met de reden voor zijn oproep; de internationale wetenschappelijke analyses die uit de opnamen afgeleid kunnen worden: De absolute helderheid en verloop magnitude  /  Comamorfologie en ‘degree of condensation’  /  Stof- en gasstaart; structuur en evolutie  /  Rotatie van de kern en nucleous  /  Fragmentatie? En… het zijn ook prachtige plaatjes! Aan de hand van eerdere komeetopnamen en hun analyses, liet Johan zien hoe wat er technisch gezien precies verlangt wordt van de astrofotograaf en hoe hij de opnamen (minimaal) mag bewerken. De opnameanalyse van de opnamen (o.a. het meten van de lichtcurve en comadiameter) zal worden gedaan in het programma ‘Airtools’ dat ontwikkeld is door Duitser Thomas Lehmann. Hopelijk werkt het weer mee tijdens de zichtbaarheidsperiode en kunnen er veel opnamen worden gemaakt. Deze dienen gestuurd te worden naar: vandorps@kpnmail.nl. En natuurlijk ook naar de redactie van ASTROBulletin! Info over het analyseprogramma Airtools is te vinden op: https://github.com/ewelot/airtools

Bekijk deze presentatie door op onderstaande link te klikken (pdf):

20181020-NajaarsbijeenkomstOss-KomeetWirtanen-JohanVanDorp