Najaarsbijeenkomst Oss, za. 20 oktober 2018 – Marco Verstraaten

Marco kennen we als een ervaren en gedreven (astro)fotograaf die vaak ver buiten de landsgrenzen te vinden is. Zijn lezing ging deze keer over poollichtfotografie in het koude noorden van Noorwegen. Samen met zijn partner (ook fotograaf) huurde hij in februari 2018 een huisje bij o.a. Tromso en kreeg onder een heldere hemel elke nacht fraai poollicht voor zijn lenzen.
Bij een lage kp-index van 1 is het daar al prijs, laat staan bij een waarde van 2 of méér. In ons land moeten de meters minimaal op kp7 uitslaan wil je iets (fotografisch) kunnen zien. De met name groene gordijnen vullen daar dan werkelijk de hele hemel en 10 tot 16 mm lenzen zijn dan noodzakelijk. Belicht niet echt langer van 10 seconden, omdat poollicht dan al te helder wordt afgebeeld en versmeert door eigenbeweging. Ploeterend door de koude en dichte sneeuw zocht hij met zijn Nikon-camera’s en -objectieven stekken op met een mooie compositie, vaak aan een (bevroren) meer met rotspartij. Marco sloot af met bewegende beelden: een sublieme, beeld/muzikaal-ritmische, timelapse, o.a. met een 360 graden allsky-camera gemaakt. Kortom, een lezing waardoor je meteen zo’n trip wilt gaan boeken! Neem dan wel voldoende warme kleding mee. Kijk op http://www.astropage.nl voor zijn werk.

Bekijk deze presentatie door op onderstaande link te klikken (pdf):

20181020-NajaarsbijeenkomstOss-Poollichtfotografie-MarcoVerstraaten