Excel-spreadsheet voor het zelf uitrekenen van Signaal/Ruis-verhouding van objecten op CCD- of CMOS-sensoren

Door Johan van Dorp – In dit bericht vindt je een eenvoudig te gebruiken Excel-spreadsheet om de signaal-ruisverhouding van afgebeelde sterren, nevels, sterrenstelsels, enz. op astro-opnamen te schatten. Er zijn vier groepen input-data nodig:
1) Sensor-data geeft de karakteristiek en instelling van de CCD- of CMOS-sensor
2) Telescoopgegevens zoals objectiefdiameter en openingsverhouding of brandpuntsafstand
3) Acquisitie-parameters, zoals belichtingstijden en gebruikte dark- en flatframes
4) Helderheid van de hemelachtergrond (SQM-waarde) en van de te fotograferen objecten.Het spreadsheet berekent in verschillende stappen de signaal-ruisverhouding van het object en/of de ster. De gebruikte formules staan beschreven in een apart tabblad. De groen gekleurde cellen zijn voor de input. De gele cellen geven de belangrijkste resultaten weer. Tevens wordt de beeldschaal per pixel berekend en wordt nagegaan of voldoende biasframes zijn genomen. Met behulp van het spreadsheet kan eenvoudig worden nagegaan of bijvoorbeeld voldoende flatframes zijn genomen en de belichtingstijd lang genoeg is.

Het spreadsheet zal worden beschreven in een artikel van verenigingslid Johan van Dorp in ASTROBulletin nummer 61 (oktober 2019).

Download het Excel-spreadsheet door op onderstaande link te klikken:
20190523-ExcelSpreadsheetVoorUitrekenenSignaalRuisverhoudingDeepskyOpnamen-JohanVanDorp